Woordjes leren?

Als ik terugdenk aan het woordjes leren op de middelbare school, dan schieten twee dingen me meteen te binnen: stampen en spieken. Stampen was mijn eerste optie, maar ik moet eerlijk bekennen dat er ook spiekbriefjes gemaakt werden. Heel fout, maar al die woordjes erin rammen was nou eenmaal geen pretje.

Later, tijdens de zeven jaar dat ik deelnam aan de geheugenkampioenschappen, kwam ik het woordjes leren opnieuw tegen—maar dan anders. Eén van de tien vaste onderdelen van deze ‘tienkamp’ was het onthouden van willekeurige woordenreeksen. Die enerverende competitie-ervaring én mijn frustratie van vroeger laten zien: woordjes leren kan anders. Leuker. Effectiever. Er is geen enkele reden waarom scholieren niet gewoon een 10 kunnen halen. In deze blog laat ik zien hoe.

Waarom is woordjes leren zo lastig?

Op verschillende middelbare scholen heb ik workshops woordjes leren gegeven. Interessant genoeg waren die vaak voor hoogbegaafde leerlingen. Waarom hadden juist zij behoefte aan hulp bij het leren van woordjes? Ze zijn toch slim genoeg?

Mijn theorie: intelligentie draait om verbanden leggen, betekenis begrijpen, logisch redeneren. Maar dat helpt je niet bij het leren van een woordenlijst. Bij woordjes leren is er zelden een samenhang of verhaal. Het is gewoon: “dit Nederlandse woord betekent dat in het Frans/Engels/Duits.” Meer niet. Je moet het gewoon weten. Dat maakt het saai – en frustrerend. Dus gaan we stampen. Maar dat is niet de slimste manier.

Stampen werkt bij woordjes leren… tot op zekere hoogte

De klassieke ‘stampmethode’ bij woordjes leren is geestdodend, maar werkt een beetje. Zolang je vaak genoeg herhaalt, onthoud je iets. Tot je overhoring voorbij is. Want daarna? Dan vergeet je het meestal weer snel.

Waarom? Omdat je werkt met je kortetermijngeheugen. Dat geheugen houdt informatie slechts heel even vast, bijvoorbeeld een code als: 24 071 994. Je blijft die reeks herhalen totdat je ‘m nodig hebt – daarna verdwijnt-ie direct weer uit je hoofd. Geen aandacht betekent: vergeten.

Wil je informatie vasthouden? Dan moet je herhalen. Keer op keer. Net zo lang tot je brein denkt: oké, blijkbaar is dit belangrijk. Maar zelfs dan is het resultaat vaak tijdelijk.

Geef betekenis – dan blijft het hangen

Er is een alternatief: betekenis geven aan wat je leert. Dat doe je met je werkgeheugen. Laten we teruggaan naar de reeks 24 071 994. Stel dat dit (24-07-1994) jouw geboortedatum is – of die van je moeder. In dat geval hoef je niets meer te herhalen. Je weet het gewoon. Het heeft betekenis. En zodra iets betekenis heeft, blijft het moeiteloos hangen.

Dat is het geheim van geheugentechnieken: je geeft betekenis aan zinloze informatie. Woordjes hebben in eerste instantie geen betekenis. Het zijn lege etiketten. Maar jij kunt ze zelf betekenis geven – door beelden te maken, verhalen te bouwen, en ze te koppelen aan wat je al kent.

woordjes leren

Hoe werkt de geheugentechniek bij woordjes leren?

De kern van geheugentechniek is: beeldvorming en associatie. Je maakt van elk woord een levendig beeld en verbindt die beelden met elkaar in een verhaal. Zo maak je informatie levend en betekenisvol. Dat werkt niet alleen beter, het is ook veel leuker.

Een eenvoudig voorbeeld

Stel, je moet het Spaanse woord mesa onthouden – dat betekent tafel.
Mesa lijkt op het Nederlandse woord mes. Stel je nu levendig voor dat je met een scherp mes een grote A in een houten tafel aan het kerven bent. Het mes kraakt door het hout, de krullen vliegen in het rond, en je hoort iemand roepen: “Niet in de mesa snijden!”

Dat beeld blijft hangen. En met dat beeld onthoud je vanzelf: mesa = tafel. Een eenvoudig voorbeeld, maar geeft de techniek goed weer. Je leert het ook toe te passen met moeilijke woorden.

Zodra je deze techniek beheerst, kun je:

  • Moeilijke en abstracte woorden omzetten in concrete beelden
  • Beelden verhalend met elkaar verbinden
  • Soepel schakelen tussen Nederlands en vreemde taal
  • Met minder tijdsinvestering méér onthouden

En belangrijker nog: je doet het met meer plezier én meer succes.

Persoonlijke geheugencoaching

Wil jij deze techniek leren toepassen? Dan help ik je graag. In een korte reeks sessies leer ik je hoe jij woordjes (en later ook zinnen, begrippen of grammatica) snel en blijvend kunt onthouden. Geen eindeloos gestamp meer. Geen frustratie. Wel inzicht, structuur en motivatie.

Mijn aanpak is gebaseerd op meer dan twintig jaar ervaring als geheugentrainer, deelnemer aan internationale geheugenkampioenschappen én houder van het Europees record pi-geheugen (22.612 decimalen). Ik ben internationaal gecertificeerd geheugencoach en houder van de IMM-titel International Master of Memory.

Ik werk met leerlingen op de middelbare school die beter willen worden in woordjes leren – en het liefst ook hogere cijfers willen halen. Maar ook met volwassenen die een vreemde taal willen leren of hun geheugen willen verbeteren. De sessies zijn live in Oss, altijd op maat, en volledig gericht op resultaat.

Kijk op onze individuele coachingspagina voor meer informatie over mijn aanpak.

Meer weten?

Wil je weten of deze methode bij jou past? Neem vrijblijvend contact op. Samen bespreken we hoe we aan de slag kunnen. Woordjes leren hoeft geen strijd te zijn. Het kan sneller, leuker en beter.

Geheugentraining in Oss

Lerenleren experts

Effectief onthouden bij leren en studeren

Netwerk specialisten

Onthouden van namen bij gezichten

Inspirerende talks

Brein- en geheugenlezingen

Let’s talk Memory!

CONTACT OPNEMEN

Volg ons

Volg Memorytrainer Rick de Jong

Trainingen om nooit meer te vergeten