Je gaat op vakantie en neemt mee…

Een geheugenspel die wij allemaal wel kennen. Het is een variant op een boodschappenlijst onthouden. En heel praktisch ook. Stel je eens voor dat je je zwembroek vergeet mee te nemen.

Dit doet mij meteen denken aan een voorval dat ik mijn zwembroek wel had ingepakt maar toen ik hem aan wilde trekken dit niet meer lukte.  Te klein. Ik kom er denk ik niet meer mee weg om te zeggen dat mijn zwemkledij was gekrompen in de was. Maar ach, wat zelfspot is mij niet vreemd. Na de vakantie weer op dieet!

Ik ga er vanuit dat het jou lukt om alles mee te nemen wat moet. Maar hoe zit het met jouw geheugen? Ga je dit actief gebruiken of heeft jouw brein ook vakantie? In dit schrijven een pleidooi om juist tijdens de vrije weken actief met je breincellen aan de slag te gaan. Een mentale werkvakantie. Hoe ga jij je geheugen in vorm krijgen tijdens je vakantie en onthoud je ook nog eens de mooie tijd die je hebt gehad? Ik leg het je het.

Wat actie met je hersencellen!

Ik snap het! Op vakantie wil je rust en jouw brein ook. Je lichaam en geest worden al het gehele jaar afgebrand, het enige wat nu moet branden is de hete zon op de huid.

Je kunt echter op een ontspannen wijze toch ook je geheugen trainen. En daarbij ook nog eens je vakantie goed onthouden. Zodat je daar later weer gemakkelijk aan terug kunt denken om de mooie momenten op te halen.

Dit doe je met een oefening die een specifiek breingebied in werking zetten: de Hippocampus. De hersencellen die in dit gebied verblijven heb je nodig om nieuwe herinneringen aan te maken. Het is dus belangrijk om het goed gezond te houden.

De hippocampus zetelt in het limbisch systeem van het brein en wordt ook wel zeepaardje genoemd. In het latijn betekent hippo paard en campus gebogen. Als je anatomisch naar het brein kijkt dan lijkt het inderdaad op een gebogen paardje, een zeepaard.

De hippocampus heeft een aantal functies. Het is ons belangrijkst gereedschap bij het aanmaken van nieuwe herinneringen. Daarnaast zorgt het systeem dat wij ruimtelijk kunnen navigeren, dus de weg terug kunnen vinden als we ergens geweest zijn. En ook speelt het een rol bij het stresssysteem van ons lichaam. Het is betrokken bij het verlagen van de cortisolspiegel na een stressvolle ervaring.

Hoe weten we dit? Als onderzoekers subjecten geheugen en navigatieoefeningen geven en ze kijken tegelijkertijd, met scans, naar de hersenactiviteit, dan is ook hersengebied heel erg actief. We weten dit ook door negatieve ervaringen. Als de hippocampus aangetast wordt, bijvoorbeeld door de ziekte van Alzheimer, dan treden problemen op met geheugen en navigatie. En op het vlak van het geheugen gaat dit met name om het aanmaken van nieuwe herinneringen.

De Hippocampus is heel belangrijk voor ons mentaal welzijn. Hoe houden we dit fit en hoe gaan we dit dan op vakantie doen?

Wat doe je als iemand jou de weg vraagt? Het zal niet zo vaak meer voorkomen, maar stel. Kans is groot dat je herkenningspunten gaat opnoemen. Bij de rotonde rechts, bij de patatkraam vervolgens links en als je dan bij een standbeeld van Koningin Juliana komt dan ga je nogmaals links en dan ben je er. Ons brein kan dat visualiseren en onthouden. Je gebruikt dan de navigatie-en geheugenkracht van de hippocampus.

Dit kun je ook doen voor jezelf, op jouw eigen vakantieadres. Natuurlijk hoef jij de weg niet te vinden, maar het is een geheugenoefening, om de hippocampus sterk te maken. Hoe ga je aan het werk?

Stel dat je op het strand ligt en dan ga je in gedachten terug naar de camping of hotel. Laten voor het voorbeeld een hotel nemen. Je loopt in gedachten de wandeling die je vaker maakt. Staand in het hotelkamer begint je mentale tocht. Je loopt de gang op naar de lift. Met de lift kom je beneden bij de receptie en daar loop je door naar het restaurant. Hier kom je bij de saladebar, je probeert toch ook wat gezond te doen. Dan ga je naar jullie gebruikelijke zitplaats. Vervolgens loop je door een deur naar het zwembadgebied. Daar zie je ligstoelen, de duikplank en het zwembad zelf. Van daaruit loop je de straat op en loop je langs de Hollandse patatkraam, friet van Piet. Je loopt dus een stukje rond op je vakantiebestemming en noemt een aantal herkenningspunten op.

Waar zijn we nu langsgelopen? Hotelkamer, lift, receptie, saladebar, tafel in restaurant, deur naar buiten, ligstoelen, duikplank, zwembad, straat, friet van Piet.

En zoiets doe je nu op je eigen vakantieadres. Wat gebeurt er dan in je brein? Je traint je hippocampus! Zo simpel is dat. Maar er gebeurt nog meer. Als je dit een aantal keren doet en ook weer als je thuiskomt dan ga je iets extra’s ervaren. Je noemt dan, na thuiskomst, niet alleen maar de herkenningspunten op, maar je gaat ook herinneren wat daar allemaal gebeurde. Bepaalde leuke gesprekken die je met vreemden hebt gehad in de lift, hoe het eten was in het restaurant, het zwemplezier in het zwembad en je denkt terug aan de Nederlanders die je bent tegengekomen bij het patatje eten bij Piet. Het is een wijze om je brein sterk te krijgen en herinneringen vast te houden.

Een hele fijne en memorabele vakantie toegewenst!